Tak o Sewerynie księciu
Światopełk-Czetwertyńskim powiedział niedawno pewien
poseł naszej młodej neoendecji. Książę to postać
niewątpliwie nietuzinkowa, której życiorysem można by
obdzielić kilka osób. Właśnie ukazała się pierwsza
biografia tego wybitnego polityka narodowej demokracji,
wielokrotnego posła na Sejm i ziemianina, książka
Agnieszki Gątarczyk pt. „Seweryn Książę
Czetwertyński. Biografia” (Radzyń Podlaski 2007).
Praca jest pokłosiem dysertacji doktorskiej
poświęconej Czetwertyńskiemu, obronionej przez
autorkę na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Marii
Curie-Skłodowskiej w Lublinie w 2006 roku i stanowi
początek przywracania Polakom pamięci o postaci
wyrugowanej z ojczystych dziejów za niesłuszne
pochodzenie i niesłuszne poglądy i (wydawało się)
skazanej na zapomnienie przez półwiecze władzy
komunistów.
Seweryn Czetwertyński pochodził z arystokratycznego
ruskiego rodu wywodzącego swoje korzenie od św.
Włodzimierza, pierwszego jedynowładcy Rusi, o czym
świadczyć miał drugi człon nazwiska Czetwertyńskich
– „Światopełk”, który pojawił się w wieku XVII
i nawiązywał do prawnuka św. Włodzimierza, Wielkiego
Księcia Kijowskiego Świętopełka. Ojcem Seweryna był
Włodzimierz Czetwertyński, który za działalność
spiskową przeciwko Moskwie został skazany na katorgę w
Usolu, po której otrzymał przydomek Księcia-Sybiraka.
Matką Seweryna była Maria Wanda hr. Uruska. Seweryn
Czetwertyński urodził się w Warszawie w 1873 roku, a
dzieciństwo spędził w majątku rodzinnym w Milanowie w
powiecie radzyńskim. W 1885 roku rozpoczął naukę w
gimnazjum w Rydze, po ukończeniu którego w latach
1891-1897 studiował na Wydziale Agronomicznym
Politechniki w Rydze, gdzie aktywnie uczestniczył w
studenckiej korporacji Arkonia, a następnie ekonomię na
Uniwersytecie w Bonn. Działalność publiczną
rozpoczął około 1900 roku Był członkiem Komisji
Hodowlanej Towarzystwa Rolniczego w Siedlcach (od 1908
roku jej prezesem), delegatem taksowym Towarzystwa
Kredytowego Ziemskiego na okręg siedlecki, prezesem
założonego przez siebie Towarzystwa Rolniczego w
Radzyniu, członkiem Komitetu Muzeum Przemysłu i
Rolnictwa, założycielem i skarbnikiem Kasy
Pożyczkowo-Oszczędnościowej Rolników i Ogrodników w
Warszawie, prezesem Towarzystwa Osad Rolnych i
Przytułków Rzemieślniczych (1908-1918), prezesem
Komitetu Pomocy Biednym (1906), prezesem Wydziału
Wyszukiwania Pracy przy Warszawskim Towarzystwie
Dobroczynności, prezesem Warszawskiego Towarzystwa
Cyklistów (1906-1916; od 1927 r. prezesem honorowym). W
1907 roku znalazł się wśród założycieli Towarzystwa
Popierania Przemysłu Ludowego w Królestwie Polskim,
którego działalność miała koncentrować się na
zakładaniu rzemieślniczych szkół ludowych i
upowszechnianiu przemysłu ludowego. W latach 1907-1917
pełnił funkcję prezesa Centralnego Towarzystwa
Rolniczego, pierwszej w Królestwie Polskim instytucji
obejmującej swoim działaniem cały kraj, której celem
stało się podnoszenie kultury rolnej u większej i
drobnej własności oraz zakładanie szkół rolniczych i
podnoszenie poziomu oświaty na wsi.
Od roku 1905 był członkiem Ligi Narodowej. W tym samym
roku został współzałożycielem surogatu endecji,
jakim była Spójnia Narodowa i z jej ramienia w 1906
roku wybrany został na posła do I Dumy Państwowej. Po
rychłym rozwiązaniu Dumy przez cara Czetwertyński
skupił się na działalności społecznej i
gospodarczej, sprawy polityczne ograniczając do
przeciwdziałania projektowi wydzielenia Chełmszczyzny z
Królestwa Polskiego i przyłączenia jej do Rosji.
Po wybuchu pierwszej wojny światowej objął funkcję
prezesa Centralnego Komitetu Obywatelskiego powołanego w
Warszawie z inicjatywy CTR, którego celem stała się
pomoc ofiarom wojny. Jako członek CKO wszedł do Rady
Zjazdów Polskich Organizacji, której zadaniem było
umożliwienie stałego porozumiewania się polskich
organizacji w Rosji oraz do Narady Specjalnej, organu
powołanego przez rząd rosyjski przy Ministerstwie Spraw
Wewnętrznych, której zadaniem było rozdawnictwo
funduszy państwowych, czuwanie nad rozmieszczeniem
uciekinierów i wszelka opieka nad nimi.
Seweryn Czetwertyński pełnił również wiceprezesem
Komitetu Narodowego Polskiego, który po zajęciu
Warszawy przez Niemców został przeniesiony do
Petersburga i uznany przez cara Mikołaja II za prawowite
przedstawicielstwo Królestwa Polskiego. W lipcu 1917
roku z inicjatywy KNP powstała Rada Polska Zjednoczenia
Międzypartyjnego (wszedł do jej Prezydium), która
miała reprezentować polskie interesy wobec rządu
rosyjskiego i dążyć do odzyskania niepodległości.
W 1917 roku został członkiem Komisji Likwidacyjnej,
której zadaniem była likwidacja spraw polskich w Rosji.
W roku 1918 Czetwertyński został aresztowany przez
bolszewików i osadzony w więzieniu w Homlu. Po
uwolnieniu z więzienia powrócił do Polski.
W odrodzonej Polsce zajął się działalnością
parlamentarną piastując w latach 1919-1935 funkcję
posła z ramienia Związku Ludowo-Narodowego i
Stronnictwa Narodowego. Kandydował z okręgu wyborczego
w Białej Podlaskiej i wybierany był głosami ludności
wiejskiej!. W Sejmie I kadencji był członkiem Sądu
Honorowego i referentem budżetu Ministerstwa Spraw
Wojskowych, w II – wicemarszałkiem Sejmu od 28 marca
1928, przewodniczącym specjalnej komisji do zbadania
zajść w Sejmie (październik 1929 – luty 1930), w III
– wicemarszałkiem do 28 października 1931. Pracował
w komisjach: od 1919 roku – prawniczej,
skarbowo-budżetowej, wojskowej; od 1922 roku –
skarbowo-budżetowej, skarbowej, spraw zagranicznych,
wojskowej; od 1928 – budżetowej, wojskowej. W Sejmie
zajmowały go głównie sprawy gospodarcze. Za popieranie
projektu parcelacji majątków ziemskich w drodze reformy
rolnej został 15 września 1919 wykluczony ze Związku
Ziemian. Z jego inicjatywy Sejm uchwalił ustawę
przywracającą unitom majątki utracone w czasie
prześladowań religijnych w latach 1877-1878.
Seweryn Czetwertyński mocno angażował się również w
działalność lokalną. Na przełomie 1926 i 1927 roku
zorganizował gniazda Towarzystwa Gimnastycznego
„Sokół”. Finansował działalność Narodowej
Spółki Wydawniczej, która publikowała książki,
broszury i prasę o tematyce narodowej. Jego majątek w
Suchowoli w powiecie radzyńskim stał się centrum
organizacyjnym ruchu narodowego – powstawały tam
prężne koła Stronnictwa Narodowego i placówki Obozu
Wielkiej Polski. Od 1936 r. Czetwertyński pełnił
funkcję prezesa Zarządu SN w powiecie radzyńskim.
Suchowola w tym czasie stała się znana ze stadniny koni
(założonej na początku lat 30.) i produkcji wysokiej
jakości wódek gatunkowych. Czetwertyński ufundował tu
kościół oraz pomógł finansowo przy budowie szkoły
powszechnej oddanej.
Po wybuchu drugiej wojny światowej za wspieranie ruchu
oporu został aresztowany w marcu 1941 roku i wyrokiem
sądu doraźnego SS skazany na śmierć. Dzięki zabiegom
rodziny wyrok zamieniono na obóz koncentracyjny. W
czasie wojny przebywał w więzieniu na Zamku w Lublinie
i w obozach koncentracyjnych w Oświęcimiu i
Buchenwaldzie. Zmarł 19 czerwca 1945 roku w polskim
szpitalu w Edynburgu w Szkocji.
Książka Agnieszki Gątarczyk przybliża postać
Księcia kompleksowo, wychodząc od korzeni rodu, poprzez
młodość Czetwertyńskiego, aż po jego rozliczne
przejawy działalności, które dzieli na poszczególne
okresy: zabory, pierwsza wojna światowa, działalność
parlamentarna, aktywność lokalna i losy podczas drugiej
wojny światowej. Wykorzystując dostępne źródła
archiwalne oraz liczne relacje rodziny i osób znających
Księcia rysuje jego pełny portret, który prezentuje
nam Seweryna Czetwertyńskiego jako postać wyrazistą,
jednoznaczną, wręcz pomnikową. Nie był typem
ideologa, raczej sprawnego organizatora i realizatora
programu politycznego polskiego ruchu narodowego zarówno
na szczytach władzy (Sejm), jak i w strukturach
terenowych. Przy czym cechowała go również
umiejętność porywania za sobą tłumów dzięki
zdolnościom oratorskim, które wykorzystywał
uczestnicząc w licznych wiecach urządzanych przez cały
okres międzywojenny na Podlasiu.
Wyznacznikiem działań Czetwertyńskiego były: prawda i
miłość bliźniego. Od siebie i innych działaczy
politycznych oczekiwał uczciwości i odpowiedzialności
za własne czyny, co plasowało go w kręgach narodowców
wyznających zasady idealizmu politycznego. Miał jasno
sprecyzowany pogląd na demokrację, której nie był
przeciwny, o ile nie prowadziła do nieustannej wojny
politycznej i chaosu. Był zwolennikiem przewagi władzy
wykonawczej nad ustawodawczą i silnej prezydentury.
Jeśli chodzi o parlamentaryzm, uważał, że w Sejmie
powinni zasiadać przedstawiciele wszystkich warstw
społecznych narodu, ale pod warunkiem wcześniejszego
odebrania odpowiedniego wykształcenia. Oznaczało to
wyraźne odcinanie się od ślepego egalitaryzmu na rzecz
rządów wykształconej elity i arystokracji ducha
obejmującej wszystkie świadome stany. Jego gorzkie
spostrzeżenia odnośnie klasy politycznej, choć
zanotowane przed osiemdziesięciu laty, niestety nic nie
straciły na swojej aktualności, zwłaszcza mając w
pamięci niedawne porażki sejmowych głosowań nad
intronizacją Chrystusa na Króla Polski i całkowitą
ochroną życia poczętego: „Nie mogę zrozumieć
dlaczego lud polski, tak głęboko katolicki i tak mocno
przywiązany do swojej Wiary, tak tę Wiarę świętą
rozumiejący i według jej przykazań postępujący, tylu
posłał posłów, którzy okazali się jawnymi wrogami
tej Wiary, jawnymi przeciwnikami wzmocnienia i utrwalenia
wpływu i stanowiska Kościoła w Polsce. Niestety powody
tego są dwojakie. Jeden to ta nieświadomość, która w
Polsce panuje, i która pozwala sobie wmawiać, że
Kościół jest co innego, a polityka co innego, że
jednego z drugim mieszać nie należy, że można Panu
Bogu służyć i żyć wedle Jego przykazań, a do Sejmu
posłać przeciwnika Kościoła. A drugi powód to ten,
że właśnie ci jawni lub ukryci wrogowie Kościoła są
tymi, którzy szafują obietnicami, którzy obiecują
złote góry, którzy i teraz zapowiadają rozmaite ulgi
i pomoc” (S. Czetwertyński, „20 lat posłowania”,
Warszawa 1928).
Czy był Czetwertyński endekiem nietypowym? Gdyby ktoś
stworzył portret typowego przedstawiciela Narodowej
Demokracji, można by go porównać do bohatera książki
Gątarczyk i odpowiedzieć na to pytanie. Dla mnie
Seweryn książę Czetwertyński jawi się działaczem,
który najzupełniej mieści się w projekcie
ideologicznym i praktyce działania polskiego ruchu
narodowego. Nasi neoendecy także musieli dojść do
takiego wniosku, skoro umieścili go w swej broszurce
zatytułowanej „«Wybacz mi Żono, że Polskę
ukochałem bardziej niż Ciebie i dziecko”. Polscy
narodowcy jako ofiary nazizmu w okresie II wojny
światowej» (red. P. Andrejuk, Warszawa 2007), gdzie
znalazł miejsce w dziale „Polityka”, choć wydaje
się, że sfera ta jest dla postaci Księcia cokolwiek za
wąska.
Przede wszystkim jednak Gątarczyk pokazuje człowieka,
który zarówno w życiu prywatnym jak i działalności
publicznej kierował się łacińską ideą
cywilizacyjną realizowaną w oparciu o moralność i
wartości katolickie, a wydatna praca na rzecz Kościoła
zaowocowała przyznaniem mu przez Stolicę Apostolską
tytułu szambelana papieskiego. Czego sobie i wszystkim
życzę.
|