Polska Zjednoczona Partia
Robotnicza była kolejną emanacją organizacyjną (po
Komunistycznej Partii Robotniczej Polski/Komunistycznej
Partii Polski z lat 1918-1938 oraz Polskiej Partii
Robotniczej z lat 1942-1948) partii komunistycznej w
Polsce. Utworzono ją 15 grudnia 1948 r. na tzw.
Kongresie Zjednoczeniowym PPR i Polskiej Partii
Socjalistycznej. W okresie PPR ukształtowała się
struktura organizacyjna partii, czyli podstawowe
organizacje partyjne, terenowe instancje, aktyw i aparat
partyjny oraz ogniwa kierownicze – Komitet Centralny,
Biuro Polityczne i Sekretariat KC. Wg oficjalnej wykładni
struktura organizacyjna partii podporządkowana była jej
ideologicznym i politycznym funkcjom (Głowacki, 75).
Struktura ta była wynikiem leninowskiej „zasady
terytorialno-produkcyjnej”, oznaczającej de facto
wszechobecność organizacji. Powoływała ona swoje
organizacje podstawowe we wszystkich środowiskach
zawodowych, miejscach pracy i zamieszkania, przy czym
struktura ta ściśle skorelowana była z podziałem
administracyjnym kraju, co oznaczało, że odpowiednim
ogniwom administracyjno-terytorialnym odpowiadały właściwe
ogniwa organizacji (Dziabała, 161-162).
Organizacja PZPR do 1 czerwca 1975 r. była związana z
trzystopniową strukturą organów władzy i
administracji państwowej, której głównym ogniwem były
instancje powiatowe partii – odpowiednik powiatowych
organów władzy i administracji państwowej. Po zapadnięciu
decyzji o utworzeniu gmin, jako podstawowego ogniwa władzy
terenowej – tym samym gminnych organizacji partyjnych i
komitetów gminnych partii komunistycznej, struktury
powiatowe stały się zbędne. Zadania PZPR związane ze
sprawowaniem władzy oraz nadzorem nad całokształtem życia
społeczno-politycznego, gospodarczego, kulturalnego i
polityką kadrową, a także chęć wzmożenia kontroli
nad aparatem terenowym organizacji, wpłynęły na
potrzebę dostosowania jej struktur do struktur
administracji (Albert, 667).
Decyzję o likwidacji powiatów i wprowadzeniu
dwustopniowej struktury organów władzy i administracji
państwowej oraz nowym podziale administracyjnym kraju
podjęło XVII Plenum KC PZPR 12 maja 1975 r. Ustawę
realizującą tą decyzję Sejm uchwalił 28 maja 1975 r.
(Dz. U. Nr 16, poz. 91 – ustawa o dwustopniowym
podziale administracyjnym państwa oraz o zmianie ustawy
o radach narodowych). Od 1 czerwca 1975 r. na strukturę
organizacyjną PZPR składały się: a) podstawowe
organizacje partyjne (zakładowe, wiejskie, terenowe)
podlegające komitetom gminnym, miejskim lub dzielnicowym;
b) organizacje gminne, miejskie oraz dzielnicowe podlegające
bezpośrednio komitetom wojewódzkim; c) organizacje
wojewódzkie lub równorzędne, tworzone i podporządkowane
bezpośrednio KC (Dziabała, 162).
Organizację i zakres zadań PZPR określały „Deklaracja
ideowa PZPR” oraz „Statut PZPR” uchwalony na
Kongresie Zjednoczeniowym 15 grudnia 1948 r., zmieniony i
uzupełniony przez VII zjazd partii komunistycznej w
grudniu 1975 r. Nowe komitety wojewódzkie powstały w
oparciu o członków komitetów powiatowych, a koordynacją
wszystkich działań związanych z tworzeniem nowych
instancji terenowych i całego ich aparatu zajął się
Wydział Organizacyjny KC.
Najwyższą władzą PZPR był zjazd zwoływany przez KC
co 5 lat. W okresie między zjazdami najwyższą władzę
stanowił Komitet Centralny, który realizował program
uchwalony przez zjazd, kierował wszystkimi dziedzinami
pracy partii, występował w jej imieniu na zewnątrz,
wybierał Biuro Polityczne i Sekretariat, zatwierdzał
regulaminy, określał wytyczne do pracy Biura
Politycznego, zakres jego kompetencji, oceniał działalność
Biura Politycznego i Sekretariatu, powoływał i oceniał
pracę komisji problemowych, odwoływał ze swojego składu
poszczególnych członków i powoływał na wakujące
miejsca nowych, zatwierdzał strukturę organizacyjną
partii i kompetencje pracowników politycznych, powoływał
i tworzył wydziały KC oraz zatwierdzał i odwoływał
ich kierowników. Poza tym powoływał instytucje
partyjne i nadzorował ich działalność, ustalał
kierunki polityki kadrowej i rozporządzał kadrami,
kontrolował działalność członków partii zajmujących
kierownicze stanowiska o znaczeniu ogólnokrajowym,
kierował pracą organów prasowych partii, zarządzał
majątkiem i funduszami (Głowacki, 91-92). Swoje zadania
KC realizował poprzez posiedzenia plenarne zwoływane
przez Biuro Polityczne (lub na wniosek 1/3 członków KC),
nie rzadziej jak raz na 4 miesiące.
W okresie między posiedzeniami plenarnymi Komitetu
Centralnego pracą partyjną kierowało Biuro Polityczne.
Wybrani sekretarze KC stanowili Sekretariat, który
kierował pracą w dziedzinie organizowania, wykonania i
kontroli realizacji uchwał zjazdu oraz doboru, oceny i
kontroli etatowych pracowników politycznych (Głowacki,
92).
Władzą wojewódzkiej, gminnej, miejsko-gminnej,
miejskiej, dzielnicowej i zakładowej organizacji partii
komunistycznej były konferencje zwoływane co 2 lata
przez komitety odpowiedniego stopnia. W okresie między
konferencjami sprawozdawczo-wyborczymi zwierzchnią władzą
odpowiednich organizacji były komitety, do zadań których
należało: kierowanie działalnością podległych im
organizacji, zapewnienie realizacji programu i linii
politycznej partii oraz uchwał komitetów nadrzędnych i
ich własnych, kształtowanie działalności kadr
partyjnych, kierowanie kształceniem ideologicznym członków,
nadzorowanie („inspirowanie”) działalności
instytucji państwowych, gospodarczych i organizacji społecznych,
współdziałanie z „sojuszniczymi” partiami:
Zjednoczonym Stronnictwem Ludowym i Stronnictwem
Demokratycznym (Głowacki, 95).
Do koordynacji pracy partii komunistycznej w terenie powoływano
przy poszczególnych instancjach odpowiednie wydziały,
komisje i zespoły problemowe. Wydziały skupiały
pracowników etatowych, wg specjalności i pionów pracy
partyjnej, natomiast praca instancji i organizacji oparta
była na „aktywie społecznym” (nieetatowych członkach
partii) (Dziabała, 165).
Organizacja KW PZPR w Białej Podlaskiej
Komitet Wojewódzki PZPR w Białej Podlaskiej utworzono 1
czerwca 1975 r., równolegle do nowo utworzonego województwa
bialskopodlaskiego, w składzie którego znalazły się północno-wschodnie
tereny dawnego województwa lubelskiego (powiaty: bialski,
większość parczewskiego i radzyński) oraz południowo-wschodnia
część dawnego województwa warszawskiego (powiat łosicki).
Obszar województwa bialskopodlaskiego objął 5.353 km2,
co stanowiło 1,7 powierzchni Polski i pod względem
wielkości plasowało je w grupie najmniejszych. W jego
granicach znajdowało się 6 miast (Biała Podlaska, Łosice,
Międzyrzec Podlaski, Parczew, Radzyń Podlaski, Terespol)
i 35 gmin zajmujących obszary o niskim uzbrojeniu w urządzenia
komunalne, zwłaszcza w sieć wodociągową i
kanalizacyjną. Znacznie niżej rozwinięta niż przeciętna
krajowa była tu sieć dróg na 100 km2 i aż o 50% mniej
rozbudowana sieć linii kolejowych. Teren ten zamieszkiwało
280 tys. ludzi (0,8 ludności Polski), z czego 69 tys. w
miastach. Obszar województwa miał charakter wybitnie
rolniczy i stanowił jeden z ważniejszych producentów
żywności w kraju. Przeważały nieduże chłopskie
gospodarstwa rodzinne, które obejmowały 94% wszystkich
gruntów rolnych (Magier 2006, 20).
Organizację partii komunistycznej w województwie
bialskopodlaskim w czerwcu 1975 r. tworzyło 14.657 członków
i kandydatów PZPR, działających w 862 podstawowych
organizacjach partyjnych, których funkcjonowaniem
kierował Komitet Wojewódzki, 4 komitety miejskie, 2
komitety miejsko-gminne i 35 komitetów gminnych (Caban,
235). Struktura organizacyjna PZPR w województwie
przedstawiała się zatem następująco: a) podstawowe
organizacje partyjne (zakładowe, wiejskie, terenowe)
podlegające komitetom gminnym, miejskim lub dzielnicowym;
b) organizacje gminne, miejskie oraz dzielnicowe podlegające
bezpośrednio Komitetowi Wojewódzkiemu w Białej
Podlaskiej.
Stanowisko I sekretarza KW PZPR w Białej Podlaskiej objął
Ryszard Socha, były sekretarz rolny KW PZPR w Lublinie,
a następnie funkcję tę pełnili: Czesław Staszczak (1981-1986),
Józef Oleksy (1986-1989) i Stanisław Nowak (1989-1990).
W skład KW weszło ogółem 76 członków i 13 zastępców
członków (Caban, 236).
Władzę zwierzchnią wojewódzkiej organizacji partyjnej
stanowiła Konferencja, którą zwoływano zwykle co 2
lata. Delegatami nań były osoby wytypowane przez
odpowiednie konferencje gminne, miejskie i dzielnicowe
oraz zaproszeni goście. Pracą Konferencji kierowało
Prezydium wybierane w jawnym głosowaniu, które spośród
swego grona wyłaniało przewodniczących obrad. W
okresie między konferencjami najwyższą władzą wojewódzkiej
organizacji PZPR był Komitet Wojewódzki, który
zapewniał realizację programu uchwalonego przez zjazd,
uchwał KC oraz uchwał Wojewódzkiej Konferencji
Sprawozdawczo-Wyborczej, kierował wszystkimi dziedzinami
prac partii, reprezentował ją na zewnątrz i określał
główne kierunki i zasady realizacji zadań wynikających
z planu społeczno-gospodarczego województwa. Komitet
Wojewódzki sprawował władzę poprzez cykl posiedzeń
plenarnych (Plenum KW), zwoływanych przez Egzekutywę (lub
na wniosek 1/3 członków KW) zwykle co 2 miesiące (nie
mniej niż 6 w roku). W posiedzeniach plenarnych mogli
uczestniczyć (z prawem głosu) członkowie KW oraz (z
prawem głosu doradczego) zastępcy członków KW. Poza
tym mogli być na nie zapraszani przewodniczący Wojewódzkiej
Rady Narodowej, Wojewoda Bialskopodlaski, kierownicy
wydziałów KW, I sekretarze komitetów miejskich,
miejsko-gminnych i gminnych, redaktorzy naczelni
terenowych partyjnych organów prasowych, działacze
partyjni pełniący kierownicze funkcje w organizacjach
społecznych oraz inne osoby niezbędne przy omawianiu
tematów merytorycznych. Obradom przewodniczył I
sekretarz KW lub członek upoważniony przez Egzekutywę.
Za merytoryczną stronę posiedzeń plenarnych odpowiadały
wydziały KW, korzystając z pomocy komisji problemowych
lub zespołów powołanych doraźnie. W okresie między
posiedzeniami plenarnymi Komitet Wojewódzki kierował
pracą partii poprzez swoje organy wykonawcze: Egzekutywę
i Sekretariat. Egzekutywa (z reguły 2 posiedzenia w
miesiącu) podejmowała decyzje zapewniające realizację
uchwał KW, określała kompetencje i zakres obowiązków
sekretarzy oraz kontrolowała ich bieżącą pracę.
Pracami Egzekutywy kierował I sekretarz, który także
przewodniczył jej posiedzeniom i reprezentował ją na
zewnątrz. Sekretariat (4 posiedzenia w miesiącu)
kierował działaniami Komitetu Wojewódzkiego w okresie
między posiedzeniami Egzekutywy i zajmował się
sprawami bieżącymi. Organami pomocniczymi były wydziały,
referaty, komisje i zespoły problemowe (Archiwum 98, 100,109,
243; Dziabała, 164-165).
W czerwcu 1975 r. w strukturze Komitetu Wojewódzkiego
PZPR w Białej Podlaskiej wyodrębniono wydziały: a)
Organizacyjny; b) Ekonomiczny; c) Pracy Ideowo-Wychowawczej;
d) Rolny i Gospodarki Żywnościowej; e) Wojewódzki Ośrodek
Kształcenia Ideologicznego; f) Ogólny; a także: Wojewódzką
Komisję Rewizyjną, Referat Listów i Inspekcji, Referat
Kadr.
Stałą, ramową strukturę organizacyjną komitetów
wojewódzkich Biuro Polityczne KC PZPR ustaliło dopiero
w październiku 1981 r., po rozpatrzeniu wniosków i uwag
zgłoszonych przez komitety wojewódzkie oraz Komisję
Wewnątrzpartyjną KC (Archiwum 364). Część
dotychczasowych funkcji Wydziału Organizacyjnego przejął
nowo utworzony Wydział Polityczno-Organizacyjny,
natomiast Wydział Ideologiczny zastąpił dotychczasowy
Wydział Pracy Ideowo-Wychowawczej. Ustalenie szczegółowej
struktury komitetów wojewódzkich pozostawiono jednak w
gestii egzekutyw poszczególnych KW (Archiwum 364). Przez
całe lata osiemdziesiąte XX w. trwały prace nad
doskonaleniem struktury PZPR. Pojawiały się coraz to
nowe projekty organizacji wewnętrznej partii, których
myślą przewodnią było stworzenie w komitetach wojewódzkich
większych jednostek organizacyjnych oraz upodobnienie
struktur wojewódzkich PZPR do organizacji Komitetu
Centralnego, w których przewidywano następującą
hierarchię: wydział – referat – sektor –
stanowisko pracy (Archiwum 242). Miało to „na celu
uproszczenie struktur, jasność kompetencji umocnienie
więzi z POP, skuteczniejsze wdrażanie uchwał,
inspirację i kontrolę oraz potrzebę zmian w zakresie
kierowania gospodarką” (Archiwum 242). Dopiero jednak
7 grudnia 1987 r. KC PZPR zatwierdził nową strukturę
KW PZPR w Białej Podlaskiej, na którą składały się:
a) Kancelaria I Sekretarza (w jej ramach Biuro Listów i
Inspekcji); b) Wydział Polityki Kadrowej i Społeczno-Prawny
(w jego ramach Referat ds. Działaczy Ruchu Robotniczego);
c) Wydział Polityczno-Organizacyjny; d) Wydział Społeczno-Ekonomiczny;
e) Wydział Rolny; f) Wydział Ideologiczny i Propagandy;
g) Wojewódzki Ośrodek Kształcenia Ideologicznego; h)
Wydział Oświaty i Kultury; i) Wydział Gospodarki Wewnątrzpartyjnej.
Potrzebę kolejnych zmian organizacyjnych KW PZPR w Białej
Podlaskiej zasygnalizowała Wojewódzka Konferencja
Sprawozdawcza z 18 lutego 1989 r. W projekcie
przygotowanym przez Egzekutywę KW zaproponowano zastąpienie
dotychczasowych wydziałów czterema pionami kierowanymi
bezpośrednio przez sekretarzy KW: a) kadrowo-prawnym; b)
pracy partyjnej; c) analiz, prognoz i inicjatyw
gospodarczych; d) edukacji i informacji. W miejsce
dotychczasowych komisji planowano powołać 6 komisji
problemowych: pracy partyjnej, pracy w środowiskach
inteligenckich, polityki ekonomicznej i rolnej, ds. młodzieży,
organów przedstawicielskich i samorządowych, ds. skarg.
Miało to prowadzić do uproszczenia systemu
organizacyjnego Komitetu Wojewódzkiego, ograniczenia
stanowisk kierowniczych, zwiększenia samodzielności
pracowników. Był to krok iście (kontr)rewolucyjny, gdyż
zrywał z zasadą produkcyjno-branżową organizacji
struktury i przechodził do zasady funkcjonalnej, co
oznaczało samowykluczenie się z grona partii typu
marksistowsko-leninowskiego. W projekcie pisano, że „takie
usytuowanie komisji i aparatu politycznego partii zmienia
system funkcjonowania partii w województwie. Czyni go
funkcjonalnym. Zrywa z dotychczasową praktyką zastępowania
innych ciał i organów” (Archiwum 242). Partia
komunistyczna przygotowywała się do „przejścia na
polityczne metody kierowania” (Archiwum 13), czyli do
funkcjonowania w nowej rzeczywistości politycznej (Dudek
2004). Reorganizacji tej nie zdążono już jednak wcielić
w życie.
Kancelaria i obieg dokumentacji KW
Sprawę obiegu pism w KW PZPR w Białej Podlaskiej oraz
działalności kancelaryjnej normowała Instrukcja [Sekretariatu
KC PZPR] w sprawie dokumentacji partyjnej w komitetach i
organizacjach PZPR z 1982 r. (Archiwum 609). Przewidywała
ona funkcjonowanie w komitetach wojewódzkich
bezdziennikowego systemu kancelaryjnego, opartego na
strukturalno-rzeczowym wykazie akt. Systemu tego w KW w
Białej Podlaskiej nie udało się jednak wdrożyć do końca
jego istnienia. Żadna z komórek organizacyjnych KW nie
stosowała systemu bezdziennikowego (pod koniec istnienia
partii zbliżał się doń jedynie Wydział Polityczno-Organizacyjny,
który próbował wprowadzić system bezdziennikowy, przy
jednoczesnym stosowaniu specjalnego formularza rejestru
spraw). Pomoc kancelaryjną stanowiły dzienniki podawcze
w postaci rejestrów pism wpływających i wychodzących
(Archiwum 612). Procedura ta powodowała, że poza jakąkolwiek
ewidencją kancelaryjną pozostawała duża ilość
dokumentacji własnej powstającej w poszczególnych
wydziałach. Pod koniec 1988 r. zauważano, że „poza
systemem rejestracji pozostają całe grupy dokumentów
odzwierciedlających działalność partii na terenie
województwa. Odnosi się to zarówno do protokołów
posiedzeń Sekretariatu KW, protokołów konferencji
sprawozdawczo-wyborczych, posiedzeń egzekutyw instancji
I stopnia, notatek, sprawozdań, itp. dotyczących
poszczególnych przejawów działalności partii” (Archiwum
612).
Kancelaria ogólna, której rolę spełniała Kancelaria
I Sekretarza, stanowiła wydzielone stanowisko pracy, do
którego zadań należała obsługa biurowa komórek
organizacyjnych oraz ich kierowników, na co składało
się zapewnienie sprawnego obiegu dokumentów, zbieranie
danych i materiałów potrzebnych do pracy bieżącej
oraz „odciążenie pracowników politycznych komórki
od czynności biurowych i manipulacyjno-technicznych” (Archiwum
609). Na zasadach kancelarii funkcjonowały w KW również
sekretariaty sekretarzy i kierowników poszczególnych
wydziałów, przyczyniając się w ten sposób do
funkcjonowania kancelarii zdecentralizowanej, gdzie
czynności kancelaryjne wykonywane były przez poszczególne
komórki organizacyjne.
Do zadań kancelarii należało przyjmowanie i kwitowanie
pism, ich otwieranie i rozdział, rejestrowanie materiałów
wpływających i wychodzących, przykładanie i wypełnianie
pieczęci wpływu, prowadzenie rzeczowego wykazu akt,
przedkładanie nadesłanych materiałów do wglądu przełożonym,
kierowanie pism do załatwienia zgodnie z dekretacją
kierownika komórki organizacyjnej, przechowywanie akt
bieżących oraz przekazywanie akt do archiwum zakładowego.
Pisma wychodzące na zewnątrz sporządzano na
blankietach firmowych, przy czym prawo uwierzytelniania
pism podpisem posiadał I sekretarz KW, kierownicy
poszczególnych wydziałów oraz ich zastępcy. Pismo
wysyłane na zewnątrz zaopatrywano w odcisk pieczęci
czerwonym tuszem. Komitet Wojewódzki – zgodnie z „Instrukcją
o pieczęciach i stemplach partyjnych” z 1967 r. (znowelizowaną
w roku 1978) – używał czterech głównych pieczęci.
Pieczęci metalowej, okrągłej (średnica 36 i 28 mm), z
pełną nazwą partii w otoku, a pośrodku nazwą komórki
organizacyjnej, miał prawo używać I sekretarz KW,
Wojewódzka Komisja Kontroli Partyjnej i Wojewódzka
Komisja Rewizyjna. Odciskano ją na dokumentach dużej
wagi, np. protokołach z posiedzeń plenarnych i
Egzekutywy, uchwałach, korespondencji reprezentacyjnej.
W KW w Białej Podlaskiej pieczęcią okrągłą posługiwało
się również Archiwum Komitetu Wojewódzkiego.
Pieczęci metalowej, w kształcie owalnym, wklęsłej, do
laku, z pełną nazwą partii w otoku oraz nazwą
instancji pośrodku miała prawo używać główna
Kancelaria KW i służyły one do lakowania
korespondencji i pakietów o charakterze tajnym.
Pieczęci kauczukowej, trójkątnej (wysokość boku 43
mm), z pełną nazwą partii w obwodzie i nazwą
instancji (lub wydziału, referatu) w środku używała główna
kancelaria KW, wydziały, referaty, Wojewódzki Ośrodek
Kształcenia Ideologicznego, Wojewódzki Ośrodek Pracy
Ideowo-Wychowawczej. Pieczętowano nią głównie
korespondencję wewnątrzpartyjną pomiędzy poszczególnymi
instancjami partii.
Stempli kauczukowych nagłówkowych, podłużnych, z pełną
nazwą instancji (wydziału, referatu) używano do
uwierzytelniania zwykłej korespondencji i pakietów o
charakterze tajnym.
Pieczęcie dla wszystkich instancji partii komunistycznej
na terenie województwa wykonywane były centralnie przez
Wydział Ogólny KC, na podstawie zamówień sekretarza
KW (Archiwum 242). Każda pieczęć posiadała „kartę
ewidencyjną”, a wszystkie karty, po wypełnieniu i
dokonaniu odcisku treści, przechowywane były w szafie
metalowej w Wydziale Ogólnym KW (Archiwum 242).
Akta spraw ostatecznie załatwionych kancelaria
przechowywała w teczkach i segregatorach, prowadzonych
według wykazu akt dla danej komórki organizacyjnej.
Akta kategorii A (materiały archiwalne) po trzech latach
od wytworzenia przekazywano do AKW, zaś dokumentację
kategorii B (dokumentacja niearchiwalna) przechowywano w
zależności od uzgodnień z kierownikiem tegoż Archiwum.
Przejmowanie akt, w stanie uporządkowanym, winno było
następować w oparciu o spisy zdawczo-odbiorcze sporządzone
w komórkach organizacyjnych (Archiwum 609). Jednak sposób
i stan opracowania dokumentacji przejętej z AKW do
archiwum państwowego wskazują, że ten punkt przepisów
kancelaryjno-archiwalnych nie był realizowany, a wiele
prac porządkowych prowadził archiwista. Potwierdza to
protokół z kontroli kompleksowej KW PZPR w Białej
Podlaskiej przeprowadzonej w listopadzie 1988 r., w którym
odnotowano „poważne zastrzeżenia” w postępowaniu z
dokumentacją odnośnie terminów przekazywania
dokumentacji z komórek organizacyjnych do AKW, zasad ich
przechowywania (brak kwalifikacji archiwalnej), uporządkowania
i postępowania z dokumentacją niearchiwalną (Archiwum
612).
Szczegółowe rozwiązania kancelaryjne dotyczyły
zabezpieczenia tajemnicy państwowej w pracy Komitetu
Wojewódzkiego, przy czym szczególną ochroną otaczano
„ściśle wewnętrzne sprawy KW, projekty decyzji,
dokumenty i zawarte w nich wiadomości, których
przedwczesne ujawnienie powodować może szkody,
dezorganizacje i sprzyjać politycznym spekulacjom.
Zdecydowanie [miano] przeciwdziałać gadulstwu i
plotkarstwu” (Archiwum 609). W KW w Białej Podlaskiej
funkcjonowały dwie kancelarie tajne: jedna do obsługi
wydziałów i referatów – działała przy Kancelarii I
Sekretarza; druga zajmowała się sprawami pracowniczymi
i usytuowana była przy Referacie Kadr.
Dokumenty stanowiące tajemnicę partyjną i państwową
kwalifikowano do czterech grup: a) tajne specjalnego
znaczenia – były to wiadomości szczególnie ważne ze
względu na obronność lub bezpieczeństwo PRL; b) tajne
– wiadomości, których ujawnienie mogło narazić na
szkodę ważny interes polityczny, społeczny lub
gospodarczy PRL; c) poufne – wiadomości stanowiące
tajemnicę służbową przeznaczone do użytku aparatu KW
i instancji terenowych; d) do użytku wewnętrznego –
wiadomości przeznaczone tylko dla aktywu lub członków
partii komunistycznej (Archiwum 609).
Kancelaria tajna przyjmowała, rejestrowała, przechowywała,
przekazywała i wysyłała tylko dokumenty zawierające
tajemnicę partyjną i państwową. Działanie kancelarii
tajnych oparte było na dziennikowym systemie
kancelaryjnym, z takimi środkami ewidencyjnymi jak: a)
dziennik ewidencyjny pism tajnych przychodzących; b)
dziennik ewidencyjny pism tajnych wychodzących; c) książka
doręczeń miejscowych przesyłek tajnych.
Archiwum KW
W myśl ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i
archiwach z 14 lipca 1983 r. (Dz. U. Nr 38, poz. 173)
dokumentacja wytworzona przez PZPR wchodziła w skład
narodowego zasobu archiwalnego, jednakże archiwa partii
nie podlegały nadzorowi państwowej sieci archiwalnej.
Do końca lat pięćdziesiątych miały one charakter składnic
akt. W 1955 r. składnice zostały przejęte przez Wydziały
Propagandy komitetów wojewódzkich i wkrótce nastąpiło
przekształcenie ich w archiwa komitetów wojewódzkich (Archiwa,
2-3; Chmielewska, Hołownia). Zadanie zabezpieczania
dokumentacji wytworzonej przez struktury partii
komunistycznej w Polsce nadzorowały kolejno: Wydział
Historii Partii przy KC PPR, Archiwum KC PZPR, zaś od
1971 r. Centralne Archiwum KC PZPR. Wraz z archiwami
komitetów wojewódzkich tworzyło ono sieć archiwów
PZPR, z własnymi przepisami, kadrą oraz i metodyką
archiwalną Durko, 3-9; Łaborewicz).
W związku z wprowadzeniem nowego podziału
administracyjnego kraju w 1975 r. przed CA KC PZPR stanęło
zadanie koordynacji zabezpieczenia akt partyjnych
likwidowanych komitetów powiatowych oraz organizacji
archiwów nowych komitetów wojewódzkich. Przypominano o
potrzebie zabezpieczania wytworzonej dokumentacji, a w
maju 1976 r. wyartykułowano dosyć szczegółowe
przepisy postępowania z aktami w archiwach KW. Nowe
komitety wojewódzkie partii komunistycznej zobowiązane
zostały do utworzenia własnego archiwum,
wygospodarowania na nie pomieszczeń i obsadzenia kadrą
(Wytyczne; Horst, 208; Łaborewicz).
Archiwum KW PZPR w Białej Podlaskiej – zgodnie z
wytycznymi CA KC PZPR – stanowiło archiwum całej
organizacji partyjnej na terenie województwa
bialskopodlaskiego (Wytyczne). Powołane zostało do
istnienia w 1976 r., a w strukturze organizacyjnej i
etatowej usytuowane było w Wydziale Pracy Ideowo-Wychowawczej
(kolejne nazwy wydziału to: w latach 1981-1987 Wydział
Ideologiczny; w latach 1987-1990 Wydział Ideologiczny i
Propagandy). Nadzór merytoryczny sprawowało nad AKW CA
KC PZPR, natomiast polityczny – Sekretarz ds.
Ideologicznych KW (Archiwum 612). Zadaniem nowo
utworzonego archiwum było przejmowanie materiałów
archiwalnych wytworzonych przez KW, komitety miejskie,
miejsko-gminne i zakładowe oraz wytypowane podstawowe
organizacje partyjne. Dla każdego z nich tworzone były
oddzielne zespoły archiwalne. Z KW do AKW miały być
przekazywane akta wytworzone w wyniku działalności władz
jednostek organizacyjnych: protokoły konferencji, Wojewódzkiej
Komisji Rewizyjnej, Wojewódzkiej Komisji Kontroli
Partyjnej, posiedzeń plenarnych i Egzekutywy oraz
dokumentacja poszczególnych wydziałów. Materiały
archiwalne po 2-3 latach od wytworzenia miały przekazywać
do AKW również wszystkie instancje I stopnia (3 KM, 3
KM-G i 32 KG), a także 96 „reprezentatywne” POP. W
tej grupie przekazaniu podlegały protokoły konferencji
sprawozdawczo-wyborczych, posiedzeń plenarnych, posiedzeń
komisji rewizyjnych i kontroli partyjnej, posiedzeń ogólnych
i ankiety statystyczne (Wytyczne; Łaborewicz; Archiwum
610).
Przez cały okres funkcjonowania AKW jego obsadę
personalną stanowił jeden pracownik polityczny na
etacie starszego inspektora/instruktora. Etat ten zajmowały
w tym czasie kolejno dwie osoby: Zenon Borysewicz (1976-1979)
oraz Tomasz Demidowicz (1983-1990). W okresie od stycznia
1980 do września 1983 działalność AKW zamarła z
powodu braku obsady kadrowej. Obaj kierownicy AKW byli młodymi
pracownikami aparatu komunistycznego, którzy w momencie
rozpoczęcia pracy archiwisty mieli niewiele ponad 30 lat,
legitymowali się wykształceniem wyższym (Demidowicz
posiadał tytuł doktora nauk humanistycznych) (Archiwum
610 i 611). Kierunek pracy AKW w całym okresie jego
funkcjonowania wyznaczały: 1) instrukcje dotyczące
gromadzenia, przechowywania i przekazywania akt KW i
instancji niższych z 1976 r. (Archiwum 609), 2)
instrukcja Sekretariatu KC PZPR w sprawie dokumentacji
partyjnej w komitetach i organizacjach PZPR z grudnia
1982 r. (Horst, 303-315), 3) uchwała BP KC PZPR w
sprawach archiwów partii z sierpnia 1984 (Archiwum 609),
4) wytyczne CA KC PZPR w sprawie działalności archiwów
KW z 1986 r. (Archiwum 609), 5) wytyczne w sprawie
przygotowania, zabezpieczenia i przekazania akt PZPR do
Archiwum KW PZPR w Białej Podlaskiej z kwietnia 1988 r.
(Archiwum 609), 6) bieżące instrukcje i zalecenia KC
PZPR.
Na początku funkcjonowania AKW jego kierownik został
przeszkolony przez pracowników AKC PZPR i jesienią 1976
r. złożył do Wydziału Organizacyjnego KW „zapotrzebowanie
na sprzęt i materiały niezbędne do prawidłowego
funkcjonowania Archiwum” (Archiwum 610). Na jego
potrzeby przeznaczono dwa jednakowe pomieszczenia o
wymiarach 3,8 x 2,8 m każde, znajdujące się w piwnicy
nowo wybudowanej stołówki KW. Temperatura w
pomieszczeniach była zmienna, ciepło w okresie zimowym
utrzymywane było przy pomocy centralnego ogrzewania.
Zainstalowano oświetlenie jarzeniowe. W 1976 roku
archiwista zdołał jeszcze opracować „Instrukcję
dotyczącą gromadzenia, przechowywania i przekazywania
akt KM, KM-G, KG, KZ i reprezentatywnych POP do Archiwum
KW PZPR [w Białej Podlaskiej]” oraz oddzielną „Instrukcję
dotyczącą gromadzenia, przechowywania i przekazywania
akt KW [PZPR w Białej Podlaskiej] do Archiwum KW PZPR”
(Archiwum 609), które Sekretariat KW zatwierdził 20
grudnia 1976 r.
Do końca 1976 roku uporządkowano plakaty i zdjęcia będące
w posiadaniu macierzystego Wydziału Pracy Ideowo-Wychowawczej
oraz zakupiono propagandowe zestawy szkoleniowe obrazujące
historię polskiego ruchu rewolucyjnego oraz
zorganizowano pierwsze wystawy (Archiwum 609). Ustalono
też stałe zadania AKW, do których należało:
przejmowanie, opracowywanie i przechowywanie akt PZPR z
terenu województwa bialskopodlaskiego, gromadzenie i
opracowywanie wspomnień, zdjęć i pamiątek działaczy
ruchu rewolucyjnego, organizowanie wystaw tematycznych
związanych z rocznicami i uroczystościami partyjno-państwowymi,
przeprowadzanie kontroli i szkoleń kancelaryjno-archiwalnych
w instancjach stopnia podstawowego (Archiwum 609).
W 1977 roku lokal magazynowy AKW wyposażono w regały
metalowe, zaś pomieszczenie biurowe w biurko, krzesła,
maszynę do pisania oraz magnetofon kasetowy do
nagrywania wspomnień „kombatantów” ruchu
komunistycznego. Przejęto pierwsze akta wytworzone w
1975 r. Do końca tego roku w magazynie AKW znalazły się
324 j.a., które zajęły na regałach 2,30 mb. Tworzyły
one 135 zespołów archiwalnych (Archiwum 609). W ciągu
10 następnych lat funkcjonowania AKW metraż jego zasobu
powiększył się niemal 30-krotnie. Wg stanu na 31
grudnia 1988 r. wynosił on ogółem 66,10 mb., z czego
70% oceniano jako opracowany. W stanie nieopracowanym
pozostawały materiały archiwalne z lat 1982-1986 (akta
z lat 1987-1988 nadal pozostawały w wydziałach KW i
instancjach niższych), wytworzone przez Wydział
Organizacyjno-Polityczny, Wojewódzki Ośrodek Kształcenia
Ideologicznego, Wydział Ideologiczny i Propagandy,
komitety gminne oraz reprezentatywne POP. Ponadto w AKW
przechowywano zdjęcia i plakaty (Archiwum 613).
Akta przejmowane do AKW ewidencjonowane były w księdze
inwentarzowej zawierającej następujące informacje: 1)
l.p., 2) data przyjęcia, 3) nazwa zespołu, 4) daty krańcowe,
5) ilość j.a. i mb., 6) nr spisu zdawczo-odbiorczego, 7)
uwagi. Początkowo spisom zdawczo-odbiorczym nadawano
numery w obrębie roku, natomiast od 1984 (po zmianie na
stanowisku archiwisty AKW) otrzymywały one – prawidłowo
– numerację ciągłą Archiwum 614). Spisy zdawczo-odbiorcze
akt przekazywanych do Archiwum KW PZPR sporządzane były
na formularzach zawierających takie rubryki jak: 1) l.p.,
2) tytuł akt, 3) rok, 4) ilość pozycji, 5) kategoria
archiwalna, 5) uwagi. W lewym górnym rogu umieszczano
nazwę wydziału/instancji będącej twórcą
dokumentacji. W prawym górnym rogu przewidziano miejsce
na numer spisu oraz datę przyjęcia akt. Spisów zdawczo-odbiorczych
zachowało się niewiele. Po krótkim okresie ich prawidłowego
wypełniania na początku funkcjonowania KW, w latach
osiemdziesiątych obserwujemy wyraźne pogorszenie się
tego stanu. Formularze wypełniane są niekompletnie,
brak podpisów, nazw twórców, numeracji. Na jednym szo
umieszczano zarówno materiały archiwalne (kat. A), jak
i dokumentację niearchiwalną (kat. B). W połączeniu z
informacjami archiwisty KW na temat współpracy na linii:
AKW – komórki organizacyjne KW/instancje, pozwala to sądzić,
że dokumentacja przekazywana była do magazynu
archiwalnego z reguły w stanie nieuporządkowanym i bez
spisów zdawczo-odbiorczych (Archiwum 610).
W miarę napływania akt do AKW materiały archiwalne były
sukcesywnie opracowywane. Na proces opracowania składało
się porządkowanie teczek, naniesienie foliacji na
dokumenty, pakowanie w specjalnie zamawiane obwoluty
tekturowe, na które naklejano etykiety zawierające nazwę
archiwum (Archiwum Komitetu Wojewódzkiego PZPR w Białej
Podlaskiej), nazwę zespołu (gdy twórcą akt był KW
uzupełniano go nazwą komórki organizacyjnej, która
akta wytworzyła), opis jednostki, czyli tytuł teczki,
daty skrajne jednostki (stosowano daty dzienne lub miesięczne
wytworzenia akt), ilość kart oraz sygnaturę archiwalną.
Sygnatura AKW miała budowę trój- lub czteroczłonową,
na którą składały się: arabski numer zespołu łamany
przez rzymski numer grupy akt (komórki organizacyjnej,
serii) i kolejny numer inwentarzowy. W przypadku, gdy
jednorodna zawartość jednostki archiwalnej nie mieściła
się w jednej teczce – dzielono ją na tomy i dodawano
numer tomu jako czwarty element sygnatury. Podstawowym środkiem
ewidencyjnym materiałów archiwalnych opracowanych w AKW
były inwentarze kartkowe, zbudowane według
znormalizowanego wzoru państwowej sieci archiwalnej NDAP-0-3
opracowane przez Adama Wolffa. Ich budowę oraz sposób
wypełniania ujednolicały wytyczne AKW w Białej
Podlaskiej z kwietnia 1988 r. (Archiwum 609). Zwraca uwagę
odmienny od wytycznych Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych
(Zarządzenie, 277-279; Pismo, 502-514) sposób wypełniania
6 i 7 rubryki inwentarza. W rubryce 6 wpisywano jedynie
formę sporządzenia dokumentów (np. maszynopis, rękopis),
w 7 – liczbę kart w jednostce archiwalnej.
Niszczenie dokumentacji niearchiwalnej w AKW oraz kat. Bc
w komórkach organizacyjnych KW wymagało specjalnej
procedury brakowania. Z kolei niszczenie dokumentacji w
instancjach I stopnia wymagało zgody AKW. Przepisy
przewidywały, że dla brakowanej dokumentacji powinien
zostać sporządzony protokół zniszczenia akt, w którym
należało odnotować rodzaj akt, lata, ilość
dokumentacji. Protokół swoimi podpisami mieli
uwierzytelniać: sekretarz komitetu (kierownik wydziału),
przewodniczący komisji rewizyjnej oraz archiwista AKW (Archiwum
609). Niestety, wśród materiałów archiwalnych KW PZPR
w Białej Podlaskiej nie zachował się jakikolwiek ślad
ewidencji brakowania zasobu. Z dokumentacji
sprawozdawczej wiadomo jednak, że począwszy od 1984 r.
przeprowadzano brakowanie dokumentacji niearchiwalnej. W
1984 r. wykazywano oficjalne wybrakowanie niespełna 1 mb.
dokumentacji, w latach 1985-1986 – ponad 2 mb., zaś w
latach 1987-1988 – 3,60 mb. (Archiwum 613). Występowanie
wśród przejętej dokumentacji wielu luk w materiale
aktowym, których wielkość można ocenić na ok. 30%
dla akt samego KW (m.in. kancelaria tajna, protokoły z
posiedzeń Egzekutywy i Sekretariatu KW z lat 1985-1990,
dokumentacja budżetowa z lat 1988-1990), wskazywać może
na wzmożone, „dzikie” brakowanie dokumentacji w końcowym
okresie istnienia PZPR oraz w czasie bezpośrednio
poprzedzającym przekazanie akt do archiwum państwowego,
podobnie jak działo się to na terenie innych województw
(Łaborewicz).
Cały okres istnienia AKW naznaczony był bardzo trudnymi
warunkami lokalowymi. Pomieszczenia przeznaczone na
archiwum były zbyt małe, by prawidłowo spełniać
zadania magazynu, pomieszczenia biurowego do pracy oraz
pracowni dla korzystających. Kontrola AKW w Białej
Podlaskiej przeprowadzona w lutym 1984 r. przez Centralną
Komisję Rewizyjną PZPR potwierdziła, że lokal „nie
zapewnia warunków niezbędnych do przechowywania zasobu
archiwalnego PZPR, ani sprawnego funkcjonowania archiwum”.
Wskazywano przy tym w szczególności na:
- zbyt małe pomieszczenia, które uniemożliwiają
sprawne funkcjonowanie;
- brak możliwości utrzymania stałej temperatury i
wilgotności powietrza (w okresie letnim następowało
zbytnie przesuszanie akt, w zimie – zawilgocenie);
- duże zagęszczenie powierzchni użytkowej powodujące
niszczenie akt i niemożność utrzymania czystości;
szkodliwe dla personelu warunki pracy ze względu na całodobowe
oświetlenie sztuczne, brak wentylacji, silny zapach
papieru, kurz i sąsiedztwo powielarni;
- brak pełnego zabezpieczenia przeciwpożarowego (Archiwum
612).
W informacji o realizacji wniosków pokontrolnych CKR
kierownik AKW w grudniu 1984 r. pisał, że pomimo
interwencji podejmowanych w Wydziale Ogólnym,
Sekretariacie KW oraz Wojewódzkiej Komisji Rewizyjnej,
powyższe nieprawidłowości nie zostały usunięte. Mimo
to nadmieniał, że „Archiwum KW liczy na podjęcie
stosownych działań przez Komitet Wojewódzki, mających
na celu poprawę warunków lokalowych” (Archiwum 612).
Dwa lata później informował: „Nie doczekała się
dotychczas realizacja i koncepcja zmiany lokalizacji AKW,
jak też poprawy warunków przechowywania materiałów.
Zalecane doposażenie w sprzęt p.poż. ograniczono do
wymiany gaśnic i wyposażenia w koce azbestowe, nie ma
na wyposażeniu termohydrografu, nie została poprawiona
instalacja elektryczna (Archiwum 610).
Kompleksowa kontrola KW PZPR w Białej Podlaskiej
przeprowadzona przez Centralną Komisję Kontroli
Partyjnej w listopadzie 1988 r. potwierdziła wszystkie
wcześniejsze spostrzeżenia odnośnie fatalnych warunków
lokalowych AKW. Zmusiło to władze wojewódzkiej
instancji partii do oświadczenia, że „w wyniku
dobudowania nowego skrzydła budynku KW przewidziano dla
AKW lokal, również niestety piwniczny, ale z możliwością
wentylacji naturalnej (okiennej) i powiększoną
powierzchnią magazynową” (Archiwum 612). Nic nie
wskazuje, by obietnice te zdołano wcielić w życie
przez rozwiązaniem PZPR.
Taka sytuacja miała niewątpliwy wpływ na dyskomfort
kierownika AKW, który nie tylko nie miał należytych
warunków do pracy, prawidłowego wypełniania przepisów
kancelaryjno-archiwalnych, ale także nie znajdował
wsparcia u swoich zwierzchników. Takie też wrażenie
niesie lektura ankiety wypełnionej przez archiwistę KW
PZPR w Białej Podlaskiej w styczniu 1988 r. Tomasz
Demidowicz, po 5 latach pracy (podjętej „po dłuższej
namowie, pełnej gołosłownych obiecanek”), na pytanie
o potrzebę podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
odpowiadał szczerze, że nie widzi takiej potrzeby. „Podnoszenie
kwalifikacji – pisał – nie ma bowiem żadnego wpływu
na jakikolwiek awans, wręcz przeciwnie, za wysokie
kwalifikacje można ponosić karę w sensie płacy i
narzucania dodatkowych zadań” (Archiwum 611). Była to
niewątpliwie wypowiedź oparta na osobistym doświadczeniu,
pamiętajmy, że Demidowicz mógł pochwalić się tytułem
doktora nauk humanistycznych oraz ukończeniem
Podyplomowego Studium Bibliotekoznawstwa i Informacji
Naukowej na Uniwersytecie Wrocławskim (Archiwum 611).
Wskazywał przyczyny hamujące realizację instrukcji
kancelaryjno-archiwalnych, wśród których wymieniał
brak synchronizacji działania wydziałów KW, ciągłe
reorganizacje oraz zbytnią płynność kadrową. W
efekcie konstatował, że „efekty pracy AKW niewiele są
zależne od dobrego planowania, ale od klimatu, zakresu
samodzielności, jakie stworzy się pracownikowi AKW w
instancji terenowej” (Archiwum 611). Domyślamy się,
że tego właśnie archiwiście KW PZPR w Białej
Podlaskiej brakowało.
AKW PZPR w Białej Podlaskiej przestało istnieć na
skutek samorozwiązania się partii 29 stycznia 1990 r.
Decyzją Rady Ministrów z 19 marca 1990 r. materiały
archiwalne PZPR stały się własnością państwa i
zostały przejęte przez archiwa państwowe (Łaborewicz,
7). Dokumentacja zgromadzona w AKW w Białej Podlaskiej
została przejęta przez Archiwum Państwowe w Lublinie
Oddział w Radzyniu Podlaskim 29 czerwca 1990 r., za pośrednictwem
bialskiej struktury sukcesora PZPR – Socjaldemokracji
Rzeczypospolitej Polskiej. Akta przejęto na podstawie
bardzo fragmentarycznych, niekiedy nie odpowiadających
faktycznemu stanowi, spisów zdawczo-odbiorczych. Nabytki
zakwalifikowane zostały jako jeden zbiór, któremu
nadano nazwę: Archiwum Komitetu Wojewódzkiego PZPR w
Białej Podlaskiej, gdyż składały się nań akta
wszystkich instancji partii województwa
bialskopodlaskiego (KW, KM, KG, KZ, POP), a także
dokumentacja odziedziczona po Komitetach Powiatowych w
Białej Podlaskiej, Łosicach i Radzyniu Podlaskim.
Wielkość tego zbioru wyniosła 4.768 j.a., 72,90 mb. W
1998 r. dokonano podziału zbioru na poszczególne zespoły
i rozpoczął się proces ich pełnego opracowania.
|